Over CZ

CZ is een zorgverzekeraar zonder winstoogmerk met als missie zorg in Nederland goed, betaalbaar en toegankelijk te houden. Met persoonlijke begeleiding helpt CZ haar 4,1 miljoen klanten bij het vinden van de best mogelijke zorg. CZ werkt dagelijks aan het verbeteren van de zorgtoegankelijkheid en zet zich ook maatschappelijk in via initiatieven zoals het CZ Fonds en partnerships zoals met het Ronald McDonald Huis. CZ streeft voortdurend naar verbetering in de zorgsector en biedt medewerkers betekenisvol werk binnen een innovatieve omgeving.

Datamigratie van MARS naar FORCE ZBO

CZ wil een efficiënt, betrouwbaar en vooral flexibel declaratieproces. Daarom is gekozen voor het systeem FORCE ZBO van Topicus. Dit nieuwe systeem vervangt de schadesystemen MARS Schade en MARS Machtigingen. DX verzorgde de dataconversie van productvoorwaarden, tarieven, declaratiehistorie, toegewezen vergoedingen en machtigingen.

Een bijzonder project met een aantal bijzondere uitdagingen! Hieronder worden deze bijzonderheden beschreven.

Migratie van de inrichting

Migratie van de inrichting is in het algemeen sterk systeemspecifiek en bevat meestal een beperkte hoeveelheid data. Daarom wordt de inrichting van een nieuwe omgeving bijna altijd handmatig gedaan. CZ heeft er echter voor gekozen om de productvoorwaarden en tarieven van de zorgverzekeringen wel geautomatiseerd te migreren. De reden was dat het een zeer grote hoeveelheid data betrof (vele miljoenen records) die betrouwbaar overgezet diende te worden. Het migreren van inrichtingen is sowieso complex - door de vaak specifieke manier waarop applicaties inrichtingen opslaan. In dit geval zorgden ook de grote hoeveelheid uitzonderingen voor een extra uitdaging.

Grote aantallen noodzaakte een tweestaps strategie

Waar de migratie van de inrichting vooral complex was, was de declaratiehistorie zeer omvangrijk: miljarden zorgdeclaratieregels moesten gemigreerd worden. Dit grote aantal werd veroorzaakt doordat meerdere jaren declaraties meegenomen moesten worden vanuit de voorwaarden van het product. Denk bijvoorbeeld aan een maximaal totaal bedrag dat voor orthodontie uitgegeven mag worden over de gehele looptijd van de verzekering. Dan zijn de declaraties van voorgaande jaren noodzakelijk.

Voor de migratiestrategie betekende dit een tweestaps strategie: eerst stap was een live-gang met alleen machtigingen en de tweede stap een bulkmigratie voor de declaraties. Deze tweede stap bestond uit twee gedeelten: allereerst de historische declaraties en vervolgens - in een lang weekend - de actuele declaraties. Hierna kon de operatie overschakelen naar het nieuwe systeem.

Inhoudelijk complex

De mapping van declaraties is niet inherent complex, het formaat voor het digitaal uitwisselen van declaratieberichten tussen zorgverleners en verzekeraars is gestandaardiseerd (zie https://www.vektis.nl/standaardisatie). Echter, het overzetten van declaratie- en correctiedata naar een systeem waar alle data perfect op elkaar aansluit was een grote uitdaging. Hiervoor moesten in de migratie declaraties gesplitst worden, correcties aan declaraties gekoppeld worden en de data van declaratieverwerking geüniformeerd van door zorgverleners electronisch aangeleverde declaraties en door verzekerden zelf ingediende declaraties.  Belangrijk om te voorkomen dat klanten een extra rekening zouden krijgen als gevolg van de overgang naar het nieuwe systeem!

Wil je meer weten over deze case?