Over Syntrus Achmea
Syntrus Achmea financiert, ontwikkelt en belegt in vastgoed en hypotheken in opdracht van pensioenfondsen en andere institutionele beleggers. Syntrus Achmea kiest voor duurzame investeringen met financieel én maatschappelijk rendement.
We zijn in gesprek met Bruno Oudega en Hugo Ouwehand over twee migratieprojecten in de hypotheken business unit van Achmea. Het eerste project is de migratie naar de Topicus hypotheekoplossing; het tweede project is de overdracht van een zakelijke hypotheekportefeuille aan RNHB.
Bruno Oudega
Hugo Ouwehand
Even voorstellen
Bruno Oudega: “Ik ben directeur hypotheken Achmea, verantwoordelijk voor de hypotheekactiviteiten binnen Achmea. Deze activiteiten zijn gebundeld in Syntrus Achmea. Hieronder voeren we vier merken: Woonfonds, Centraal Beheer, Syntrus en Attens.
Onze dienstverlening is van kop tot staart: aan de ene kant de investeerders, vaak pensioenfondsen en andere institutionele beleggers, en aan de andere kant de consument die wil wonen. Het hele stuk wat hier tussen zit is onze taak om goed te verzorgen.”
Hugo Ouwehand: “Ik heb m’n hele carrière bij Achmea gewerkt. Ik ben begonnen bij Staalbankiers in het vastgoedfinancieringenvak. Momenteel verantwoordelijk binnen Syntrus Achmea voor de operatie: het proces van hypotheekaanvraag tot en met de laatste aflossing.”
We hebben het over twee projecten. Allereerst de migratie naar Topicus. Wat waren de business drivers?
Hugo: “Ons eigen maatwerksysteem zat in een end-of-life situatie, dat moest worden vervangen. Wat we wilden bereiken met een nieuw systeem is een betere onderhoudbaarheid, efficiënte procesvoering en een goede ondersteuning van onze online dienstverlening. Na een uitvoerige marktselectie hebben we gekozen voor het hypotheeksysteem van Topicus.”
Zijn de doelen gerealiseerd?
Bruno: “We hebben nu een modern platform staan waarmee we ons verder kunnen ontwikkelen. De doelstellingen op het gebied van onderhoudbaarheid en kwetsbaarheid hebben we bereikt. Op het gebied van efficiëntie hebben we nog niet helemaal bereikt wat we voor ogen hadden. Logisch ook, zo kort na livegang - het systeem is nog volop in ontwikkeling. Dat geldt ook voor de ondersteuning van onze online dienstverlening: deze is ook nog in ontwikkeling.”
Wat was de aanleiding voor het andere project, de portefeuille die naar RNHB ging?
Hugo: “Je zag dat de appetite van de beleggers na de kredietcrisis in 2007-2008 het risicobesef wijzigde - hierdoor werden woninghypotheken gunstiger beoordeeld dan zakelijke vastgoedfinanciering. We hebben als gevolg hiervan onze focus verlegd naar woninghypotheken.”
Bruno: “Als gevolg van onze focus op woninghypotheken hebben we gezamenlijk met en in opdracht van onze participanten in het zakelijke hypotheekfonds verkocht aan RNHB. RNHB wil dan ook de portefeuille zo spoedig mogelijk echt overnemen en zelf in beheer hebben. Dat heeft geleid tot een datamigratieproject met als doel: hoe kunnen we nu zo snel mogelijk die portefeuille op een goede manier aan RNHB overdragen.”
Het overdragen van hypotheekportefeuilles gebeurt toch veel vaker? Wat maakte deze situatie anders?
Bruno: “In deze situatie werd niet alleen het economisch eigendom overgedragen, maar verhuisde ook de servicing naar de ontvangende partij.”
In november 2020 heeft Achmea Bank een portefeuille Nederlandse woninghypotheken overgenomen van BinckBank. Hierbij veranderde de hypotheek service provider niet en was er dus ook geen sprake van een datamigratie.
Bruno: “Wij zorgen dat beleggers in hypotheken kunnen investeren. Dat ook bij hypotheekbeleggingen de investering mobiliteit heeft is heel belangrijk - een belegger zit dan niet vast in die portefeuille.”
Heel verschillende projecten, toch één migratiepartner?
Hugo: “Ja, inderdaad heel verschillend. Het ene project een project zoals zovele. Het andere project, de RNHB-migratie, was echt een spoedklus. In dat laatste geval gaf DX echt thuis. Ze sprongen erin en namen het hele project op sleeptouw.”
Ze sprongen erin en namen het hele project op sleeptouw.
Bruno: “DX laat hiermee wel zien dat ze geen one-trick-pony zijn. Er is wel degelijk een eigenschap die in beide projecten heel belangrijk was: flexibiliteit. Bij de migratie naar Topicus was het doelomgeving nog in beweging terwijl het migratieproject al liep. Bij RNHB moest de aanpak worden toegesneden naar optimale kwaliteit in heel beperkte tijd. Hier heeft DX laten zijn dat als het anders moet - dat het ook anders kan.”
Hugo: “De aanloop van de projecten was wel heel anders. Al voordat er een keuze was gemaakt voor Topicus, hadden we al contact met DX. We konden dit project dus ook heel goed voorbereiden. Bij de RNHB-migratie was er weinig voorbereidingstijd – alleen een telefonische ‘go’; morgen moet je aan de bak!”
Wat waren de hoogtepunten van de Topicus-migratie?
Hugo: “Als Syntrus Achmea hadden weinig migratie-ervaring, we hadden meer expertise nodig. Het is wel heel geruststellend als je DX aan boord hebt. De betrokkenheid van DX zie ik als een hoogtepunt. Daarnaast natuurlijk de migratie zelf. Het blijft spannend, zelfs met alle voorbereidingen. Als dan halftwee zondagochtend alle seinen op groen staan, dat is wel echt een hoogtepunt!”
Kun je de dieptepunten van de migratie noemen?
Hugo: “Daar kan ik kort over zijn. Het migratieproject had geen dieptepunten.”
Wat waren de hoogtepunten van de RNHB-migratie?
Bruno: “Flexibiliteit, thuis geven - er echt zijn. Binnen een zeer korte tijd een probleemloze migratie doen. DX kende het doelsysteem - dat scheelt nogal en DX kon daarmee snel meters maken.”
Hugo: “DX heeft een brug geslagen tussen partijen - en niet alleen technisch!”
Het migratieproject had geen dieptepunten.
Datamigratie - een partner voor alle migraties of bekijk je het per project?
Bruno: “Voor ons is migratie niet vaak voorkomend - en dat zien we graag. We bekijken het dus per project. Voor deze projecten hadden we een duidelijke voorkeur om met DX te werken. Ze kennen de bron- en doelsystemen en onze materie.“
Zou je volgende keer dingen anders doen?
Hugo: “Nee, ik vind dat we de migratieprojecten heel goed gedaan hebben - ik zou het volgende keer weer zo doen. “
Bruno: “Natuurlijk hebben we learnings in het project, dingen die we volgende keer echt anders doen. Voor wat betreft de migraties sluit ik me aan volledig aan bij Hugo”
Bedankt voor dit gesprek!