a.s.r. als verzekeraar wil de volgende rollen vervullen: een verzekeraar waar klanten op kunnen vertrouwen, een stabiele financiële instelling, een mensgerichte werkgever, een verzekeraar die een vooraanstaande rol speelt op het gebied van duurzaamheid en een waardevolle deelnemer aan de maatschappij. a.s.r. biedt een breed pallet verzekeringsproducten aan, waaronder ook hypotheken voor woonhuizen.

a.s.r. heeft begin 2018 de overname van Generali Nederland afgerond. De hypotheekportefeuille van Generali Nederland moest daardoor geïntegreerd worden in de bestaande portefeuille van a.s.r. We spreken met Herbert Meinders, Ketenmanager Hypotheken bij a.s.r.

Herbert Meinders

Herbert Meinders, Ketenmanager Hypotheken a.s.r.

Ketenmanager hypotheken - wat doe je dan?

Ik ben verantwoordelijk voor verandering, relaties met onze beleggers en budgetten van hypotheken. Onze relaties vinden het belangrijk dat we betrouwbaar zijn en goed op de kosten letten. Dat is een belangrijk aspect van mijn rol.

De hypotheekportefeuille van Generali draaide bij Quion. Die van ons bij Stater.  Het onderhouden van twee verschillende partijen en contracten is inefficiënt en kostbaar. Gezien de omvang van de portefeuille van Generali Nederland, was het efficiënter om te kiezen voor integratie van de systemen

Hoe heeft de business case uitgepakt?

De efficiëntiedoelstellingen van a.s.r. om de portefeuille onder te brengen bij Stater zijn gerealiseerd. De portefeuille liet zich eenvoudig rationaliseren.

a.s.r. heeft klantbelang hoog in het vaandel. De overstap naar onze standaardproducten was voor vrijwel alle klanten een voordelige conversie. Generali Nederland kende bijvoorbeeld niet het automatisch dalen van de rente wanneer de loan to value verandert. Dat is dus een voordeel voor deze klanten. Tegelijkertijd rationaliseren we de portefeuille zodat we daar efficiënt kunnen blijven werken en de portefeuille onderhoudbaar blijft.

Hoe is de migratie verlopen vanuit klantperspectief?

De reacties die wij van klanten hebben gekregen zijn positief, de integratie verliep soepel en zonder grote complicaties.

Een onderwerp waar klanten ons voor benaderd hebben is ‘incasso’. a.s.r. incasseert op een ander moment dan Quion. Door je klanten tijdig en duidelijk te informeren kunnen vervelende ervaringen bij klanten eenvoudig voorkomen worden.

Het is vanzelfsprekend belangrijk dat je je klanten hier tijdig over informeert en probeert hen mee te nemen in de stappen die je maakt en consequenties die dit heeft.

Dat zo’n migratie soepel verloopt is toch ook te danken aan routine - voor ons en onze partners is het niet de eerste keer dat we zoiets doen.

DX is ervaren in Quion-Stater migraties. Heb je daar voordelen van geproefd?

Ja, deze migratie was voor ons de eerste die zonder grote complicaties is uitgevoerd. DX had zojuist een zeer vergelijkbaar project uitgevoerd. Dit soort migraties besteedt a.s.r. bij voorkeur fixed-price uit. Een partij bouwt marges in waar onbekendheid en dus risico wordt gezien. Als dus veel bekend is en de partijen Quion - Stater - DX ook nog eens zeer recent een vergelijkbaar traject zijn doorgegaan, is de bekendheid en ook het onderling vertrouwen groot. Dat heeft zeker een positief effect op de projectkosten.

Wat waren hoogtepunten?

De snelle acceptatie en afronding van de business case was een hoogtepunt in dit proces. Verder is de samenwerking heel prettig verlopen, wat ervoor gezorgd heeft dat het uitconverteren van de hypotheken relatief snel ging.

Was de goede samenwerking belangrijk om escalaties het hoofd te bieden?

Escalaties? Nee, we hebben geen noemenswaardige escalaties gehad. Het project ging zeer soepel.

Als je met partners in een project goed samenwerkt, los je gewoon je dingen op.

Als je met partners in een project goed samenwerkt, los je gewoon je dingen op.

Een beetje saai project, zo zonder escalaties?

Prima omschrijving! Maar er was ook een buitengewoon goede sfeer in het gehele traject. Gezellig / saai is een betere omschrijving.

Bedankt voor dit gesprek

Heel graag gedaan!