NIBC: Succesvolle 'Big Bang' migratie naar Stater

Over NIBC
Vanuit vestigingen in Den Haag, Amsterdam, Frankfurt, Londen en Brussel bedient NIBC ruim 700 middelgrote ondernemingen en 400.000 consumenten met financiële producten en diensten. Voor consumenten worden woninghypotheken en spaarproducten aangeboden via het label NIBC Direct.

We spreken met Peter Smittenaar en Remco Offers over de consolidatie van hypotheekserviceproviders bij NIBC. Peter Smittenaar is Hoofd Operations Hypotheken & Sparen en Remco Offers is Service Manager Retail Banking.

Remco Offers (links) en Peter Smittenaar.

Van Quion naar Stater? Waarom?
NIBC let scherp op de kosten en stelt de klant centraal. In deze context past ook dit project. Onze NIBC Direct hypotheken werden bediend vanuit twee hypotheekserviceproviders: Quion en Stater. Dat was geen goede situatie voor onze klanten. Zo belden Quion-klanten naar Stater en andersom. Twee leveranciers betekent ook twee portals - waarvan de een verder en anders is ontwikkeld dan de ander. Dat maakte het moeilijk om klanten te informeren over de mogelijkheden.

Werken met twee leveranciers is ook niet optimaal vanuit kostenoptiek. Als je alle ballen in één mandje gooit is dat mogelijk interessanter voor de serviceprovider. Dat bleek ook zo te zijn. We hebben ook een betere overeenkomst gesloten. Daarnaast heb je ook allerhande interne kosten die vermeden worden als je teruggaat naar één partij.

Eenvoudig: exact dezelfde producten migreren?
Peter: "Ja, dat dachten wij ook! Het zijn inderdaad exact dezelfde producten: NIBC Direct Hypotheek en NIBC Direct Extra Hypotheek. Dus wij dachten: dat moet toch een recht-toe-recht-aan verhaal zijn."

Remco: "Onder de motorkap waren de producten wel degelijk heel verschillend. De uitkomsten waren uiteraard hetzelfde, maar hoe het werkte heel anders. Als je high-level blijft, zie je het niet. Pas als je heel specifiek op attribuutniveau gaat kijken, worden de verschillen zichtbaar. Zo kregen we bijvoorbeeld in eerste instantie de financiële aansluiting niet rond.
De serviceproviders waren zeer huiverig in het prijsgeven van hun datamodel. Dan is er een rol voor een onafhankelijke en vertrouwde partij als DX om daarmee om te gaan en het wel rond te krijgen."

Ik ben er trots op dat we aan het begin van het project een stip op de horizon hebben gezet en dat ook realiseren!

Peter Smittenaar

Welke migratiestrategie is gevolgd?
Peter: "Als eerste hadden we de nieuwe productie omgehangen. Dat gebeurde in september 2017. Dat was eenvoudig - we informeerden het intermediair dat via Quion gelinkt was dat een ander HDN-nummer gebruikt moest worden. Dit ging goed zodat vanaf dat moment alle nieuwe productie bij Stater kwam. Dat gaf Quion ook voldoende tijd om de pijplijn leeg te maken voordat we gingen migreren. Die was namelijk gepland in juni 2018."

Na september 2017 startte het project om de migratie uit te voeren - met dus de deadline in juni 2018.

Remco: "Onze migratiestrategie was ‘Big Bang’: in één keer de portefeuille overhevelen. Drie weken van tevoren hebben we klanten een brief gestuurd met wat er zou gebeuren."

Peter: "Het ging probleemloos. We hebben geen rare issues gehad, geen klagende klanten of wat dan ook."

Was het lastig om het finale akkoord te geven?
Remco: "Nee, uiteindelijk niet. Het is een essentieel onderdeel van het project om ervoor te zorgen dat dit besluit goed genomen kan worden. Dat betekent een groot aantal testen en validaties, reconciliatie en financiële aansluiting."

Peter: "Wat hielp is dat we onderweg de stuurgroep goed informeerden. We namen steeds openstaande punten door, de oplossingen en bespraken de voortgang. Uiteindelijk staat alles op groen en kan de stuurgroep gefundeerd het besluit nemen."

Migratiereconciliatie is een 100% aansluiting maken tussen de geconverteerde data en de originele data. Meer weten? Lees hier meer.

Klinkt als een soepel project. Waren er ook tegenvallers?
Peter: "Te laat - in mei 2018 - werd duidelijk dat er financiële verschillen waren. Op een balans staan veel meer posten dan alleen de leningen. Het financiële systeem moest ook over en dat heeft voor bloed, zweet en tranen gezorgd. Dit was een rode vlag. Hier zijn we gelukkig - ook met de hulp van DX - uitgekomen."

Wat is het resultaat van het project? Zijn de doelstellingen gehaald?
Peter: "Ja. Naast het gerealiseerde kostenvoordeel is het ook echt eenvoudiger geworden. Zowel voor ons als onze klanten. We richten ons op één partij, onze klanten kunnen terecht in één portal,  we regelen in één omgeving een product in etc. Dat verdient zich terug."

Waarom voor DX gekozen?
Peter: "DX kende zowel Stater als Quion goed (ook inhoudelijk) en ze rekenden een eerlijk tarief voor de dienstverlening."

Remco: "We hadden zelf ook al een keer eerder met DX gewerkt. Ook op basis daarvan hebben we gekozen voor DX."

Beveel je collega’s aan om met DX te werken?
Peter: "Ja, op basis van onze ervaringen zeker."

 

Bedankt voor dit gesprek!

 

Migratiereconciliatie

Meer weten? Lees hier meer